Różne

Etyka i moralność w biznesie

Pamiętacie dentystę, który na wycieczce turystycznej w Zimbabwe zastrzelił chronionego prawem lwa? Echo tego wydarzenia wybrzmiewało chyba we wszystkich mediach na świecie. Z tej sytuacji można wyciągnąć kilka lekcji dla biznesu.

Pierwsza i najbardziej oczywista lekcja wiąże się z ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej za granicą, gdzie opieranie się na wskazówkach mieszkańców jest zbyt kuszące, aby powiedzieć ci, co jest legalne, a co nie. Palmer mówi, że „polegał na wiedzy moich lokalnych profesjonalnych przewodników, którzy zapewniali legalne polowanie”. Pokusa, by polegać na szybkich radach mieszkańców, jest oczywista, ale jest to głupi błąd, szczególnie gdy ci miejscowi interesują się wyciągnięciem od Ciebie pieniędzy. Ryzyko tutaj jest jasne. Przerzućmy to jednak na stronę biznesową. Każdy kto prowadzi działalność za granicą, musi dowiedzieć się, jak daleko posunąć się w zakresie legalności swoich działań. Czy ten produkt jest tutaj legalny? Czy masz odpowiednie pozwolenia? Czy uiszczenie opłat jest konieczne?

Druga lekcja dotyczy różnicy między tym, co legalne, a tym, co etyczne. Palmer uważał, że prowadzi legalne polowanie. Ale to, co jest legalne, nie zawsze jest etyczne, szczególnie w krajach o słabo rozwiniętych systemach regulacyjnych. Fakt, że dana praktyka jest legalna, nie oznacza, że ​​postępujesz właściwie, że powinieneś być z siebie dumny lub że nie będziesz podlegać uzasadnionej krytyce.

Następna jest kwestia niezgodności etycznej. Istnieje głęboka i szczera sprzeczność co do moralności niektórych praktyk. Polowanie na lwy jest jedną z tych praktyk, ale są też inne. Kontrola urodzeń to kolejna sprawa. Podobnie jest z odmową upieczenia ciasta dla pary gejów. Zatem fakt, że masz pewność, iż praktyka biznesowa jest etyczna, nie oznacza, że ​​inni muszą się z tym zgodzić.

Na koniec jest lekcja na temat podatności firm na krytykę w dobie mediów społecznościowych i internetowych ocen biznesowych. Źródłem krytyki są 2 punkty powyżej, a mianowicie krytyka etyczna i spór moralny. Ale efekt takiej krytyki i nieporozumień nasila się w świecie, w którym zarówno klienci, jak i opinia publiczna mogą bezkarnie publikować o tobie wiadomości online. Strona Yelp dla gabinetu dentystycznego Palmera najwyraźniej została zalana gniewnymi wiadomościami. Twitter był pełen krytyki, a historia spotkała się z szerokim zainteresowaniem mediów. Drzwi do jego gabinetu są zamknięte i nie jest jasne, czy jeszcze raz będzie praktykował stomatologię (w USA). Na zawsze pozostanie „tym dentystą, który zabił biednego lwa”. Prowadząc biznes warto zawsze wziąć pod uwagę kwestię etyczną i moralną, ponieważ nie zawsze jesteśmy oceniani wyłącznie za nasze działania biznesowe. Załóżmy, że jakaś firma w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu działa na rzecz ograniczenia emisji CO2, lecz poza tą działalnością biznesową, prywatnie jest osobą, która kompletnie nie dba o środowisko i wspiera np. wielkie fabryki. Czy taka postawa prywatnie wpłynie na wiarygodność firmy? Oczywiście, że tak.

Komentarze z Facebooka

Facebook