Zdrowie

Aminokwasy BCAA, a inne aminokwasy

Białka to podstawowy składnik budulcowy organizmów żywych. Składają się one z 20 aminokwasów budujących wszystkie organizmy (spośród znanych ok 300 różnych). Ta dwudziestka posiada oprócz wiązania peptydowego asymetryczny atom węgla w konfiguracji L (wyjątek glicyna). 

Większość aminokwasów jesteśmy w stanie syntezować sami – są to aminokwasy endogenne. Niektóre musimy jednak pobierać z otoczenia – aminokwasy egzogenne. Istnieją też takie, których synteza jest możliwa, ale zachodzi w zbyt małej ilości, by pokryć zapotrzebowanie organizmu ( względnie endogenne) i te, które możemy wytworzyć z przekształcenia egzogennych (względnie egzogenne).

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych (Branched Amino Acids) to izoleucyna, leucyna i walina. Należą one do aminokwasów egzogennych, nie są więc wytwarzane przez nasze organizmy i musimy suplementować je z pożywieniem. Ich unikalna biochemiczna struktura – rozgałęziony łańcuch boczny – umożliwia ich lepsze wbudowywanie w obręb włókien mięśniowych, a przez to potencjalnie lepszą regenerację – stąd popularność BCAA szczególnie wśród sportowców wyczynowych.  Wpływają również pozytywnie na wzrost wydajności pracy włókna mięśniowego. Dzieje się tak, ponieważ hamują katabolizm włókien jednocześnie przyśpieszając procesy anaboliczne. Według najnowszych badań naukowych (Stoppani, 2009) efekty osiągane przez BCAA przewyższają te wynikające z analogicznej suplementacji białkiem pochodzenia serwatkowego oraz preparatami na bazie węglowodanów.

Poza wpływem na pracę mięśni BCAA odgrywają też szereg innych ról w organizmie, np: leucyna i izoleucyna regulują poziom glukozy we krwi, a walina wpływa na równowagę azotową organizmu.

Komentarze z Facebooka

Dariusz

Dodaj Komentarz

Kliknij tutaj, aby opublikować komentarz

Facebook